Oplossingsgerichte Methodiek | Basis
Omschrijving
Ontwikkelingen in de eerstelijn zijn gericht op persoonsgerichte zorg, van ziekte/zorg naar gezondheid/gedrag. Het doel is daarbij de chronische zorg toekomstbestendig en behapbaar te maken/houden. Een onderdeel van het integraal zorgakkoord betreft ‘meer tijd voor de patiënt’. Persoonsgerichte zorg kan op lange termijn leiden tot een andere houding van de zorgverlener en een andere beleving van de patiënten. Voor beide groepen verwachten we voordelen.
Deze transitie is echter niet eenvoudig. Dit is met name het gevolg van vasthouden aan de opgebouwde routines, die tot dusver adequaat waren en goede zorg hebben opgebracht.
Oplossingsgericht werken reikt concrete tools en technieken aan, die snel te leren zijn en vanwege de positieve insteek leiden tot luchtiger gesprekken waardoor het werk voor zorgverleners beter is vol te houden.
Oplossingsgericht werken past bij ‘meer tijd voor de patiënt’ en kan getraind worden van hetniveau ‘introductie’ tot ‘diepgaand’. Daarbij zoeken we naar een niveau dat beperkt appel doet op tijdsinvestering, maar voldoende om er na de training wel daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Dat is de basistraining Oplossingsgericht Werken van één dag.
Doelen
Na afloop van deze training hebben de deelnemers kennis van de principes, methoden en technieken van oplossingsgerichte gespreksvoering en zijn zij in staat om patiënten op oplossingsgerichte wijze te begeleiden met de problemen die de patiënten ervaren.
De deelnemers hebben tijdens de training zelf ervaren hoe het is om oplossingsgericht te worden begeleid.
Programma
Van weerstand naar samenwerking
De door HOOG Zorg specifieke behoefte aan training in omgaan met weerstand wordt als volgt in deze opzet meegenomen.
De visie op weerstand komt overeen met die van zowel oplossingsgericht werken als van motiverende gespreksvoering: weerstand is een label, een oordeel over de patiënt.
Motiverende gespreksvoering spreekt daarom liever over wrijving en behoudtaal. Dat ontstaat als de patiënt teveel ‘moet’. De kunst is om aan te sluiten bij de ontwikkelvraag van de patiënt (oplossingsgericht) en bij de intrinsieke motivatie (motiverende gespreksvoering) om zo weerstand niet te laten ontstaan.
Het advies daarbij is de nieuwe gesprekstechnieken eigen te maken bij de patiënten die welwillend zijn, zodat ze later ook goed ingezet kunnen worden bij patiënten die nu nog geduid worden als ‘lastig’ of ‘in de weerstand’.
Deel 1: training oplossingsgericht werken
Deze training duurt één dag, 13.30-17.00 en 17.30-20.00 uur.
Deel 2: evaluatie- en reflectiebijeenkomst
We sluiten het traject af met een online sessie van 1,5 uur. Daarin worden ervaringen gedeeld, is er ruimte voor vragen en wordt nog aanvullende theorie aangereikt.
Deze datum zal besproken worden tijdens deel 1.
Studiebelasting
De studiebelasting van deze cursus bestaat uit:
Eén dag klassikale bijeenkomst
Online evaluatie- en reflectiebijeenkomst
Accreditatiedetails
Voor deze scholing is geen accreditatie aangevraagd.