Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Verdiepende training Oplossingsgerichte methodiek

Verdiepende training Oplossingsgerichte methodiek

Deze scholing draagt bij aan het kernelement 'het Goede Gesprek'.

Let op: aangegeven datum (1 april) is een geschatte startdatum. Wanneer een definitieve datum bekend is, vind je dit hier terug!

Veel vragen waar patiënten in de huisartsenpraktijk mee komen kunnen worden beantwoord vanuit het ‘diagnose->recept’ denken. Wat is de oorzaak van de klacht, hoe kan deze worden verholpen? Het oplossingsgerichte gedachtengoed laat het zoeken naar oorzaken los. Daarbij wordt verondersteld dat de antwoorden die nodig zijn om tot duurzame gedragsverandering te komen bij de patiënt zelf aanwezig zijn. De zorgverlener krijgt daardoor een andere rol: die van coach.

Wat ga je doen?

Samen met de patiënt ga je op zoek naar positieve uitzonderingen, wat werkt wél en welke stappen in de goede richting zijn haalbaar? Nu je een tijdje met deze werkwijze aan de slag bent loop je ongetwijfeld tegen allerlei vragen aan. Hopelijk ervaar je eerste successen bij de enigszins
welwillende patiënten en wil je jezelf nu nog verder uitdagen door met casuïstiek aan de slag te gaan van patiënten die je geneigd bent te
omschrijven als ‘die wil niets’ of ‘die staat hier niet voor open’. We noemen dit meestal ‘omgaan met weerstand’. Daarnaast is er gelegenheid tot oefenen van de eerder aangereikte technieken en is er aandacht voor alle vragen van de deelnemers. Daar wordt in het programma tijd voor gereserveerd.

Wat kun je aan het einde van deze training?

  • Je beheerst een aantal technieken voor oplossingsgerichte gespreksvoering en bent daardoor in staat patiënten op oplossingsgerichte wijze te begeleiden;
  • Je begrijpt welke principes het meest natuurlijk in jouw repertoire passen, en kunt van daaruit effectief handelen;
  • Je beheerst een aantal gesprekstechnieken waarmee je de weerstand bij de patiënten kunt verlagen.

Welke investering wordt gevraagd?

Het inschrijfgeld voor de scholing is € 175,-. Het inschrijfgeld is inclusief trainers, scholingsmaterialen, ruimtes en catering. De studiebelasting van deze workshop bestaat uit:

  • Eén klassikale bijeenkomst van 7 uur
  • Zes uur thuisstudie
  • Een digitale evaluatie

Locatie

De klassikale bijeenkomsten van deze opleiding worden verzorgd in de omgeving van Zutphen. Wanneer de locatie bekend is, wordt deze hier getoond.

Doelgroep

De verdiepingsscholing is geschikt voor doktersassistenten, huisartsen, praktijkondersteuners en verpleegkundigen. Voordat je aan deze scholing kunt deelnemen moet je eerst de basis scholing hebben afgerond.

Accreditatie

De training is voor 6 punten geaccrediteerd bij KABIZ, NVvPO, LVPOH en ABC1.

Meer informatie en aanmelden

Deze opleiding wordt gecoördineerd door de HOOG Academie in samenwerking met 42Solutions, in het kader van het programma Meer Tijd voor de Patiënt. Bij voldoende animo wordt deze scholing in het najaar van 2024 herhaald. Voor vragen en meer informatie over deze opleiding kun je contact opnemen via een mail aan academie@hoogzorg.nl.

Inschrijven