Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Cliëntenraad HOOG nu echt van start

Cliëntenraad HOOG nu echt van start

Eind 2023 luidde de kop van een nieuwsbericht ‘De Cliëntenraad gaat de boer op’. Dat dit iets anders is gelopen, was toen nog niet te voorzien. Dat betekent niet de we als cliëntenraad niet alsnog de weide cliëntenwereld gaan intrekken maar de beweging komt iets later dan gepland.

Wat we hebben gedaan

Begin 2024 hebben we, met ondersteuning van Gabriëlle Parel, een herstart gemaakt. Na de voorzitterswisseling legden we de basis voor onze interne organisatie. Ook maakten we ons Werkplan 2024 dat ons leidraad zal zijn. Dit regelden we begin 2024 vrij snel. Wel willen we ons dit jaar nog laten bijscholen ter bevordering van onze inhoudelijke deskundigheid.

Vervolgens dachten we na over de vraag: waar staat de cliëntenraad van HOOG voor? Daarbij kwam al snel de vraag naar voren hoe we in contact komen met alle patiënten die we vertegenwoordigen, gezien de (± 430.000 inwoners) nogal een probleem. Daarom hebben we besloten ons in 2024 op twee thema’s te richten, namelijk spoedpleinen en digitale toegankelijkheid.

In gesprek met de coöperatiebesturen

Om ons verder te laten ‘voeden’ zijn we de HOOG-organisatie ingegaan en hebben we allereerst gesproken met de 3 coöperatiebesturen. Meteen werd een gevoeligheid duidelijk, namelijk de ingewikkeldheid van onze rollen. De coöperaties zijn HOOG-aandeelhouder én worden gevormd door zelfstandige huisartsen, en wij zijn de cliëntenraad namens de gehele HOOG-organisatie.

Dat toen ook meteen het altijd gevoelige autonomie-thema op tafel kwam, maakte het wat gecompliceerder. Zeker gezien ons uitgangspunt: Welke meerwaarde kunnen we voor elkaar zijn, welk samenspel kunnen we daartoe samen ontwikkelen? Daarbij moet goed voor ogen worden gehouden wie uiteindelijk verantwoordelijk is voor de (wettelijk verplichte) medezeggenschap. Deze ligt uitdrukkelijk bij HOOG en de huisartsen, en de cliëntenraad is daartoe een middel.

Meehelpen bij nieuw lid Raad van Commissarissen

Ook hebben we ons advies- en instemmingsrecht besproken. Gezien onze werklast voor dit jaar, hebben we afgesproken daarvan in 2025 een uitdrukkelijker aandachtspunt te maken. Wel maken we momenteel onderdeel uit van de selectiecommissie voor een nieuw, extra lid van de Raad van Commissarissen. Ons recht om met een voorkeurskandidaat te komen, hebben we ingeruild voor het recht betrokken te worden bij en invloed te hebben op de benoeming van ieder nieuw lid van de RvC.

We hebben vertrouwen in ons eigen groeiproces maar voelen ook na deze organisatorische opstartfase, wel wat ongeduld om inhoudelijk aan het werk te gaan en echt onze positie in te nemen. Daarom zijn we momenteel een opzet aan het maken voor de aanpak van de twee gekozen thema’s en willen we ook nog dieper de HOOG-organisatie in. Want uiteindelijk bepaalt het cliëntperspectief ons werk en om dat goed tot zijn recht te laten komen, zijn er nog wel wat stappen nodig. Na de zomervakantie, in september meer hierover!

Tom (T.M.) van Beurden
Voorzitter Cliëntenraad HOOG