Onze plek binnen HOOG
Ze hebben met de coöperatiebesturen en de managers zorg gesproken. Het was waardevol om kennis met elkaar te maken, te merken hoe eenieder tegen verschillende zaken aankijkt en hoe de verschillen zich verhouden tussen de regio’s.
Afgelopen maanden waren ook een verdere zoektocht naar wat de rol van de cliëntenraad is en waar onze meerwaarde zit. Om tot beter inzicht te komen hebben ze ook met andere cliëntenraden gesproken en hebben ze op basis van de actualiteiten gekozen voor de thema’s Spoedplein en Digitoegankelijkheid.
Om ook echt van meerwaarde te kunnen zijn, gaan ze ervan uit dat de cliëntenraad tijdig wordt aangehaakt in beleids- en organisatieontwikkelingen. Dat geeft ze de gelegenheid om op te komen voor het patiëntenperspectief.
De thema’s
Spoedplein
Naast gegeven adviezen over de website van het Spoedplein Gelre en deelname aan de bijeenkomst over het Spoedplein Oost Achterhoek (SKB) hebben CR-leden gesprekken gehad met diverse medewerkers van HOOG en van de Spoedpleinen.
Deze contacten waren prettig en open en hebben er toe geleid dat wij nu actief benaderd en betrokken worden bij relevante ontwikkelingen. De noodzakelijke koppeling van de patiëntendossiers is een groot aandachtspunt. Om optimaal te kunnen werken op zowel het spoedplein als in de apotheek is een actueel patiëntendossier onmisbaar.
In dat kader is het nog prettig te melden dat ze in het overleg van deze week met de CR Gelre hebben afgesproken om specifiek met elkaar in gesprek te gaan over dat spoedplein!
Digitoegankelijkheid huisartsenzorg
Gezien alle ontwikkelingen binnen de huisartsenzorg is de keuze voor dit thema voor de hand liggend. Het stimuleren van digitoegankelijkheid binnen huisartsenpraktijken is het hoofddoel zodat de zorg behapbaar en efficiënt blijft. Daarnaast willen ze graag weten wat het draagvlak bij cliënten is voor gebruik van de online tools. Begrijpelijke taal is daarbij het uitgangspunt.
Op dit thema willen ze graag de kennis en ervaring van huisartsen inzetten om zo samen tot een goed beeld te komen en daarop te adviseren richting de raad van bestuur. Ze zijn momenteel aan het onderzoeken, samen met medewerkers van HOOG, hoe ze dit gaan aanpakken.
Wat verder nog?
- Ze hebben leerzame gesprekken gehad met aanpalende cliëntenraden van HCDO, Gelre, SKB en Medrie.
- Tijdens onze vergaderingen worden we ook geïnformeerd door medewerkers van HOOG. Zo praatte Eileen Bakema (Adviseur Kwaliteit & Veiligheid) ons bij over kwaliteit en klachtenprocedures.
- Het nieuwe jaar staat voor de deur, dus ook ons Werkplan 2025. We willen onder andere in dat jaar meer zichtbaar worden voor de HOOG-cliënten en zullen dus ook meer naar buiten treden.
- Naast een uitbreiding van het aantal leden verlaten Anoek Forkink (eind dit jaar) en Henk Rouwenhorst (oktober jl.) de CR. Daarnaast wordt er gekeken naar ondersteuning middels een ambtelijk secretaris.
Heb je vragen voor de cliëntenraad of denk je dat onderwerpen passend en interessant voor ons zijn, neem contact op via clientenraad@hoogzorg.nl