Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Een succesvol BBL-traject voor doktersassistenten

Een succesvol BBL-traject voor doktersassistenten

In 2022 startte voor de eerste keer de BBL-opleiding voor doktersassistenten. Deze opleiding is een samenwerking van HOOG, het Graafschap College en het ROC. De eerste lichting is inmiddels klaar met de opleiding en aan het werk als doktersassistenten in huisartsenpraktijken in de regio’s Oost-Achterhoek en Zutphen.

Nicole van Uem werkte al in de zorgsector, maar begon zich af te vragen hoe lang ze het werk dat steeds zwaarder werd nog wilde doen. “Ik wilde altijd al doktersassistente worden maar mijn kinderen waren nog jong. In 2022 zag ik deze opleiding en toen dacht ik: nu is het mijn tijd!”

Esther Busch-Mentink werkte al jaren in de industrie, maar wilde graag meer persoonlijk contact en binding in haar werk. “Op een ochtend zat ik met een kop koffie aan mijn keukentafel en zag op LinkedIn voorbij komen dat er een BBL-traject gestart werd. Ik was meteen nieuwsgierig. Er werd een informatiebijeenkomst gehouden bij het Graafschap college waarvoor ik mij heb aangemeld. Er waren die dag ongeveer 120 geïnteresseerden. Helaas waren er maar 20 opleidingsplekken. De kans om aangenomen te worden was dus klein, maar niet geschoten is altijd mis.”

Werken in de praktijk

Al snel na de start van de opleiding komen beiden aan het werk in de praktijk. Esther vertelt: “Ik ben direct aan de telefoon gegaan. Die telefoon was mij niet vreemd dankzij mijn vorige werk. In het begin moest ik heel veel mensen terugbellen nadat ik ze te woord had gestaan, omdat ik de antwoorden niet direct wist. Maar door op zoek te gaan naar de antwoorden, de ondersteuning van de Triagewijzer en de verdieping in de ziektebeelden op school, kon ik al snel wel antwoord geven. Alleen de spoedlijn nam ik nog niet aan, dat deden mijn collega’s dan.”


Nicole vult aan: “Het is veel schakelen maar ik vond het gelijk goed voelen. Dan kwam er een vraag die ik ook net op school had gehad, dus dat was dan extra leuk. Dan kun je erop door gaan en extra vragen stellen.”

In de praktijk mogen ze altijd hun vragen stellen aan hun praktijkbegeleider, de huisarts of een andere doktersassistent. Er was in de praktijk altijd ruimte om te sparren. Esther: “mijn collega’s vonden het ook erg leuk om hun kennis met mij te delen. Sommige vragen waren voor mijn collega’s ook weer even opfrissend of verhelderend.”

Afwisseling in taken

Als doktersassistente zit je niet alleen aan de telefoon. “Je hebt zorg op afstand, dat lever je en je hebt het fysieke”, aldus Nicole. “Als assistente ben je met zoveel dingen bezig, geen dag is hetzelfde. Je moet goed triëren en kijken van ‘oké, wat moet ik nu?’.”

Naast het opnemen van de telefoon, leer je op de opleiding ook medische handelingen te verrichten zoals bloed prikken, oren uitspuiten, HB prikken, hechtingen verwijderen, wratten aanstippen, wondzorg en de huisarts assisteren bij ingrepen. En het rechtstreekse patiëntencontact, dat vinden Nicole en Esther allebei het leukste aan hun werk.

De opleiding

Een BBL-opleiding vraagt veel discipline en tijd van de student. Esther: “Je werkt minimaal 16 uur in de praktijk, al werken de meesten 20/24 uur. Daarnaast ben je één dag in de week op school, waarvan 4 uur betaald en 4 uur eigen tijd. Daarbuiten heb je dan nog de zelfstudie uren. Naast mijn gezin en huishouden was dat wel even plannen, hoe ga je die uren verdelen? Soms gaat dat ten koste van sociale dingen. Maar doordat je een doel voor ogen hebt en wat je leert je interesseert, neem je dat voor tijdelijk op de koop toe. Je weet dat dit na het behalen van je diploma weer anders wordt.”

Nicole vult aan: “Je moet zelfdiscipline hebben. Je moet jezelf een schop onder de kont kunnen geven om door te gaan. Dat is echt wel heel belangrijk. En natuurlijk hielpen we elkaar als klasgenoten, zowel in de klas als daarbuiten. We hebben regelmatig bij elkaar thuis gezeten of aan de telefoon gehangen om elkaar verder te helpen.”

Aan het werk

Nu Nicole en Esther de opleiding hebben afgerond, blijven ze aan het werk in de praktijk waar ze werden opgeleid. En of ze klaar zijn met studeren? “De basis is er met het behalen van ons diploma, maar er blijft genoeg over om ons in te verdiepen. Je leert nog iedere dag van situaties uit de praktijk. ’s Avonds pak ik af en toe ook nog de laptop erbij en ga ik op zoek naar de antwoorden of dan bespreek ik dit in de praktijk.”

Zowel Esther als Nicole zou de keuze zo weer maken. Esther: “Ik had dit veel eerder moeten doen want ik vind dit fantastisch!”

Reactie van de huisartsen

Nicole is opgeleid en werkzaam in de praktijk van huisarts Lidewij Broekhuizen. Zij vinden het leuk om mensen op te leiden en wilden graag een 4e assistente in de praktijk. Het opleiden van Nicole hebben ze als zeer positief ervaren. “Een BBL-leerling kan een zeer goede kracht in je praktijk zijn. Deze persoon heeft nieuwe kennis en een frisse blik en daar maken we graag gebruik van. Het kost eerst wat meer, maar daarna heb je er alleen maar profijt van.” Ze raadt dan ook iedere praktijk aan om ook een BBL-student in huis te nemen om op te leiden.

Esther is opgeleid en werkzaam in de apotheekhoudende huisartsenpraktijk van Larissa Meerman. “Esther is een aanwinst voor ons team. Ze heeft levenservaring, en brengt nieuwe kennis vanuit een andere sector. Heel bewust koos zij voor dit vak. Wanneer je in deze setting iemand voor je eigen praktijk mag opleiden is dat een hele goede investering.”

Benieuwd naar de mogelijkheden om een BBL-opleiding te volgen of een plek als praktijk aan te bieden? Neem dan contact met ons op.